سرمایه گذاری چند ده میلیون دلاری برای تحقیق و توسعه

در حالی که شرکت‌های ایرانی، رشد و توسعه را میان چالش‌های بی‌شماری تجربه می‌کنند استراتژی‌هایی که برای آینده، امروز ترسیم خواهند شد، نقشی موثر در کیفیت حضور در آینده خواهند داشت.

در این میان سرمایه گذاری آینده نگرانه در تحقیق و توسعه، پارامتری کلیدی است. اسنوا در ایران به عنوان قدرتمندترین برند لوازم خانگی ایرانی، با درک این مسیر، تا کنون پیش از چند ده میلیون دلار در تحقیق و توسعه خود هزینه کرده است تا همچنان نشان دهد که رهبری شایسته در بازار لوازم خانگی ایران و از بازیگران بزرگ این صنعت در منطقه است.

در ادامه مصاحبه با علیرضا حاتمی، مدیر روابط عمومی اسنوا، در خصوص سرمایه گذاری‌های اسنوا را می‌خوانید.

۱- صنعت لوازم خانگی جزو صنایع های‌تک به حساب می‌آید و همچنین به دلیل تغییر مداوم سلیقه مشتریان که به طرح‌ها و ابزار فلزی شیک و پیشرفته نیاز دارد، اسنوا چگونه توانسته است پا به پای تحولات روز دنیا، از لحاظ تکنولوژیک خود را هم‌سطح برندهای معتبر جهانی نگه دارد؟

اسنوا، رشد را در فضای رقابتی آن هم به صورت بین‌المللی تجربه کرده است و الزام این رشد در حفظ مزیت رقابتی مرتبط با ماهیت لوکس و پیشرفته گی محصولات است. از آنجایی که رقبای بین‌المللی در ایران از رهبران بازارهای جهانی هستند، دوم بودن معنی دقیقی برای رقابت در چنین بازاری نیست و باید مزیت‌های منحصربه‌فردی برای ارائه داشت. اسنوا از همان ابتدا تمرکز اصلی خود را بر شکل‌دهی یک تیم تحقیق و توسعه در ایران قرار داد و برخی دفاتر تحقیقات تکنولوژیک نیز در آسیا و اروپا را به صورت شبکه به آن متصل نمود. در نتیجه توانست یک دیدگاه دقیق به روندها و فناوریهای روز در کلاس جهانی برای خود ایجاد کند که طبیعتا بر روی فرآیندهای طراحی، تولید و ارتقا محصولات اثرگذار است.

از سوی دیگر، اسنوا همواره بر مدیریت دانش درون سازمان خود تاکید داشته و دانش و سرمایه انسانی دانش محور را در اولویت بالاتری نسبت به سایر اجزای تولید قرار داده است. بنابراین چنین مکشی از اطلاعات و تعمیق دانش توانسته آن را در میدان رقابت نگاه دارد.

۲- اقتصاد ایران طی دهه‌های گذشته همواره با مشکل تحریم و فشارهای خارجی مواجه بوده؛ آیا این موضوع، اسنوا را در انتقال دانش و تکنولوژی با مشکل مواجه نساخته است؟ اصولا انتقال تکنولوژی روز جهان در گروه صنعتی انتخاب به چه شکل اتفاق می‌افتد؟

می‌شود گفت تحریم‌ها تقریبا به صورت دوره ای وجود دارد و از جایی که از همان ابتدا دیدگاه اسنوا بر مبنای چشم‌اندازی بلند مدت بوده، سعی شد در هر فرصتی، ورود تکنولوژی‌ها به شرط دستیابی به دانش اصلی و یا ماشین آلات اصلی و مهندسی آنها در اولویت قرار داشته باشد. بنابراین اسنوا این مسیر را حفظ کرده و در نتیجه تحریم‌ها تاثیر بسیار کمی بر آن داشته است و امروز محصولاتی با عمق داخل بالای ۹۰% را تولید و عرضه می‌کند که دانش مهندسی آن‌ها جز سرمایه‌های اصلی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اسنوا، در حال سرمایه گذاری روی مراکز فناوری و کارخانجات نوآوری با نام «Snowa Tec» است تا شبکه علمی درون کشور را نیز تقویت و سطح دانش و فناوری خود را با سرعت بالاتری ارتقا دهد.

همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی نظیر آزمایشگاه‌های تخصصی گرید انرژی، صوت، قابلیت اطمینان، الکترونیک ، موتور و شیمی نیز به شتاب در تعمیق دانش اسنوا نیز کمک کرده تا محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از تغییرات روابط خارجی و حتی سیاسی-اقتصادی داخلی را نیز مدیریت نماید. البته مسیر انتقال تکنولوژی مرحله به مرحله بوده است که از تولید تحت لیسانس آغاز گردید و سپس وارد فاز مهندسی معکوس و با توسعه زیر ساخت‌ها و رشد و توسعه نیروهای متخصص وارد فاز تولید دانش شده است.

۳- استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی محصولات از جمله تحولات تکنولوژیک صنایع مختلف به شمار می‌رود. اسنوا در این زمینه چه گام‌هایی برداشته و برای هوشمندسازی تولیدات خود چه برنامه‌ای را در سال جاری دنبال می‌کند؟

اسنوا در چند سال اخیر بر روی پلتفرم‌های مختلف هوشمندسازی تمرکز داشته. طراحی الگوریتم عملکردی محصولات به صورت داخلی و انحصاری در داخل مجموعه صورت گرفته به نحوی که هوشمندی کافی در عملکرد محصول در مرزهای ارتباطی با کاربر را داشته باشد. در موضوع اینترنت اشیا بر اساس پلتفرم اختصاصی پیاده سازی صورت گرفته و رویکردهای مختلفی در این زمینه در مقیاس نمونه مهندسی پیاده‌سازی شد که در آخرین ویرایش که در تولید انبوه این شرکت در سال جاری است، مبتنی بر ساختار اینترنت اشیا و ارتباط به سیستم‌های درونی اسنواست. همچنین در این موضوع برای توسعه امنیتی نیز با مراکز تحقیقاتی معتبر و تخصصی داخل کشور پروژه‌های مشترک تعریف شده که و با توجه به گستردگی موضوع، پروتکل‌های خانه هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی، به عنوان مسیر جدید ترسیم شده است.

البته نکته مهم‌تر وجود پلتفرم اختصاصی اسنواست که توسط خودش طراحی و پیاده‌سازی شده که با نام Snowa Boom شناخته می‌شود. به لطف این پلتفرم، لوازم و دستگاه‌های خانگی می‌توانند در بستری هوشمند و با قابلیت عملکردی قابل اطمینان به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی طراحی شده برای آن، عمل یکسان‌سازی اعلان‌ها و کنترل دستگاه‌های درون منزل محقق می‌گردد و فرمت داده‌ها نیز برای پشتیبانی از آنها حفظ شود.

همچنین در سال گذشته تکنولوژی تولیدی به نام Smart Factory را در تمامی خطوط اسنوا پیاده‌سازی شد که باعث افزایش دقت به وسیله قابلیت ردیابی قطعات و شیوه تولید شده که هوشمندسازی کارخانه را دنبال کرده است که خودش بحث دیگری را نیاز دارد.

۴- در رابطه با استفاده از تکنولوژی‌های دیگر اسنوا چه برنامه‌ها و دستاوردهایی داشته است؟ آیا تکنولوژی خاصی در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ایران منحصر به فرد باشد و هنوز سایر برندها به آن دست پیدا نکرده باشند؟

می‌شود گفت در بین مجموعه‌های صنعتی ایران مشابه تکنولوژی و توان و عمق مهندسی استفاده شده در اسنوا وجود ندارد و در زمینه رقابت با رقبای خارجی نیز امکانات سفارشی شده بیشتری منطبق با نیازهای مصرف کنندگان در ایران وجود دارد. از این منظر می‌توان به تکنولوژی‌های طراحی محصولات بر مبنای بهینه‌سازی پارامترهای عملکردی محصول به صورت بهینه و طراحی قطعات اختصاصی، کاهش هزینه و اطمینان بالاتر در دسترسی به قطعات به وسیله افزایش عمق تولید کنندگان داخلی، خط تولیدهای پیشرفته و هوشمند و خدمات‌رسانی انحصاری اشاره نمود.

به عنوان مثال وجود ۶ سنسور برای کنترل محیط فعالیت یخچال‌های ساید-بای-ساید به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی ایران است که محصولات خارجی به دلیل محیط محل تولید، به آن نپرداخته اند یا مدل خاص آبگیری/تخیله آب که با عنوان «آب‌کشی شرعی» برای قشر مذهبی طراحی شده است.

در این بخش نیز پلتفرم‌های اختصاصی محصول وجود دارد که اجازه می‌دهد ارتقای محصولات در یک خط مشی مشخصی توسعه یافته و ایجاد محصولات اختصاصی جدید با تنوع بیشتری امکان‌پذیر باشد. در حال حاضر پلفترم‌های اسنوا برای محصولات برودتی مثل ساید-بای-ساید و ماشین‌های شوینده مانند لباس شویی توسعه یافته است.

۵- رقم سرمایه‌گذاری اسنوا در حوزه تحقیق و توسعه فناوری چه میزان بوده و چه آزمایشگاه‌هایی در این زمینه راه‌اندازی شده‌اند؟

این مجموعه تا کنون بیش از چند ۱۰ میلیون دلار در تحقیق و توسعه هزینه کرده است و آزمایشگاه‌های تخصصی مصرف انرژی، عملکرد ، قابلیت اطمینان، صوت، شیمی و موتور را ایجاد کرده است که تمامی آن‌ها در ایران منحصربه‌فرد بوده و مرجع‌های استاندارد کشور به شمار می‌روند. همچنین این آزمایشگاه‌ها صرفا در حوزه سخت افزار قرار نداشته و آزمایشگاه‌های حیطه‌های نرم افزاری و بازاریابی نیز در برنامه شکل‌گیری قرار دارد؛ مانند آزمایشگاه اختصاصی IOT و آزمایشگاه رفتار مصرف‌کننده که در مزر راه‌اندازی قرار دارند.

تمرکز اسنوا بر توسعۀ تکنولوژیک محصولات تا چه حد به خودکفایی این برند کمک کرده است؟ آیا اکنون اسنوا برای استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بی‌نیاز از شرکت‌های چینی و کره‌ای است یا همکاری‌های تکنولوژیک با این کشورها ادامه خواهد داشت؟

البته خودکفایی معنی دقیقی نیست و هیچ شرکتی در دنیا چنین معنی را دنبال نمی‌کند. اما توسعه تکنولوژیک اجازه داده است که دانش طراحی، مهندسی و تولید عمق بالایی داشته باشد. هر چند در حال حاضر بسیاری از قطعات از جمله قطعات استراتژیک و بزرگ در خود این مجموعه تولید می‌شود اما برخی قطعات غیر استراتژیک نیز به کمک سایر مجموعه‌های تولیدی در ایران، تامین می‌شود. برخی قطعات نیز مانند پنل‌های تلویزیون یا کمپرسورهای یخچال با وجود دانش تولید آن‌ها در اسنوا، به دلیل عدم صرفه سرمایه‌گذاری تولید نمی‌شود که بنابراین وارداتی است و در آینده با توجه به مسیر رشد تقاضای بازارهای هدف، ایجاد خواهد شد.