هوشمندسازی لوازم خانگی چه آورده‌هایی برای مصرف کنندگان دارد؟

قرن بیست­ویک را باید قرن شکوفایی فناوری دانست. فناوریی که با هدف ساده­سازی و بهبود زندگی روزمره به درون خانه‌ها نفوذ کرده است. در واقع ما از پیجرها و تلفن­های کابلی فاصله زیادی گرفته­ایم و دقیقا همین پیشرفت­های فناورانه­ای که برای بهبود عملکردهای ارتباطی ما استفاده می­شد، اکنون در منازل ما به ویژه در آشپزخانه­هایمان گنجانده شده است.

تحول فناوری استفاده شده در لوازم خانگی تقریبا تمام عملکردهای مرتبط با خانه­داری را تغییر داده است. صرفه جویی در زمان و مصرف انرژی با یخچال­های هوشمند، اجاق گاز، اجاق­های دیواری، مایکروویو و ماشین ظرفشویی بسیار آسان­تر شده است. آشپزخانه در واقع مرکز اصلی هر خانه­ای است. بنابراین خرید لوازم آشپزخانه هوشمند در واقع یکی از کلیدی­ترین گام­ها برای ورود به دنیای روزمرگی فناورانه است. اگر به دنبال افزایش ایمنی، راحتی و بالابردن عملکرد لوازم آشپزخانه خود هستید، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می­کنیم. ما در ادامه به هفت مزیت ویژه لوازم خانگی هوشمند اشاره می­کنیم که آن­ها را از سایر لوازم خانگی کلاسیک متمایز می­کند.

فناوری خانه هوشمند smart home چیست؟

قبل از این که بخواهیم از مزیت­های لوازم هوشمند خانگی سخن به میان آوریم، بیایید به صورت بسیار مختصر و کامل منظورمان را از فناوری خانه هوشمند به اشتراک بگذاریم. سامانه خانه هوشمند؛ معمولا به هر مجموعه­ای از دستگاه­ها، لوازم خانگی یا سیستم­هایی اطلاق می­شود که می­توانند به صورت مستقل و از راه دور به واسطه یک شبکه مشترک و یک دستگاه صفحه لمسی کنترل شوند.

حقیقت این است که فناوری خانه هوشمند به کاربران اجازه می­دهد تا از قلمروی لوکس و عملکردی استفاده کنند که تا قبل از این برایشان امکان‌پذیر نبوده است.

مزایای خانه­های هوشمند گستره وسیعی را در برمی­گیرد، گستره­ای که همانطور که گفتیم تا چندی قبل برای کاربران حتی قابل تصور هم نبوده است. در زیر به مهم­ترین این مزیت­ها اشاره می­کنیم:

  • لوازم خانگی خود را از یک مکان کنترل کنید

در یک خانه هوشمند ممکن است ده­ها وسیله به صورت همزمان کار کنند و هر یک عملکردهای متفاوتی داشته باشند. مثلا سیستم خنک کننده دمای منزل را پایین بیاورد و در همان حال فر دمای بالایی را برای مغز پخت شدن کیک انتخاب کند. ممکن است به نظر برسد که مدیریت آشپزخانه‌های هوشمند و استفاده از پلتفرم­های کنترل کننده کاری بسیار دشوار و نیازمند وجود سیستم­های کامپیوتری متنوعی است؛ در حالی که اصلا این گونه نیست و وسایل هوشمند توسط یک سیستم یکپارچه با استفاده از یک رابط بسیار ساده که می­تواند تبلت و یا گوشی همراه شخصی کاربر باشد مدیریت می‌شوند.

 

  • اطلاعات مفید

تا قبل از این که پای لوازم خانگی هوشمند به خانه­های ما برسد، تولید کنندگان لوازم خانگی سعی می­کردند با ایجاد امکانات خاص بر روی دستگاه­های تولیدی­شان به کاربران اطلاعات مفیدی را ارائه دهند. مثلا چنانچه در یخچال برای مدتی بیشتر از 30 ثانیه باز بماند، صدای هشداری از یخچال بلند می­شد اما لوازم خانگی هوشمند چند گام از این هشدارها فراتر رفته­اند و می­توانند اطلاعات مفیدتر و حتی حیاتی­تری را به کاربران ارائه دهند. مثلا زمانی که کیلومترها از منزل­تان فاصله دارید می­توانید از این که اجاق گاز خاموش است مطمئن شوید. فراتر از این اطلاعات، لوازم خانگی هوشمند می­توانند حتی خیلی زودتر از این که علائم و نشانه­های خرابی دستگاه­ها نمودار شوند، خودشان نیاز به تعمیر و یا به روزرسانی سیستم­شان را به دارندگان­شان متذکر شوند. بدیهی است این گونه اعلانات می تواند از عواقب هزینه‌تراش بعدی جلوگیری کند.

  • بهره‌­وری انرژی

در حالی که هزینه اولیه خرید یک دستگاه هوشمند می­تواند بسیار بیشتر از خرید دستگاه­های سنتی آشپزخانه باشد؛ خرید یک دستگاه هوشمند آشپزخانه می­تواند در بلندمدت از هزینه‌های شما بکاهد!

لوازم هوشمند در واقع به شما این امکان را می­دهند که خیلی راحت‌تر از قبل در مصرف انرژی و حتی کنترل آن مدیریت داشته باشید. مثلا دستگاه هوشمند شما می­تواند اطلاعات مفیدی در جهت مصرف بهینه انرژی به شما ارائه دهد. مانند تنظیم دمای مناسب برای یخچال و فریزر. دستگاه­های هوشمند در جاهایی که هزینه­های برق مصرفی براساس ساعات مشخص در قالب ساعات با مصرف کم برق و یا اوج مصرف تعیین می­شود، می­توانند با مدیریت و کنترل خودکار عملکردشان در ساعات کم باری کار کنند. قراردادن لوازم برقی هوشمند بروی حالت­های صرفه‌جویی نیز یکی دیگر از روش­هایی است که به مصرف بهینه انرژی منجر می­شود.

  • آشپزی ساده

با وسایل هوشمند، آشپزی کار بسیار ساده­ای شده است. مثلا لوازم اشپزخانه ویرپول این امکان را دارند، که با اسکن بارکد مواد غذایی و آپلود آن در برنامه Yummly دستور پخت غذای مورد نظر را مو به مو اجرا کند. یا مثلا یخچال­های سامسونگ با بهره بری از امکان Hub می­تواند درباره محتویات یخچال و تمام غذاهایی که می­توانید با آن­ها آماده کنید، اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد. تنظیم زمان برای پخت موادغذایی بر روی شعله­های اجاق گازهای اسنوا مدل والنتینو و یا شف نیز این امکان را می­دهد که اجاق­گازها مستقل از کاربران شروع و پایان فرایند پخت غذا را مدیریت کنند.

  • عملکرد متخصص

حقیقت این است که شما همراه با خرید یک لوازم خانه هوشمند برای پخت و پز، یک سرآشپز حرفه­ای را هم به خانه می­برید! فناوری پیشرفته موجود در لوازم خانگی مختص پخت و پز می‌تواند براساس رسپی­های امتحان شده، غذای باکیفیتی را برای کاربران طبخ کند. البته گاهی دستگاه­ها به جای اجرای مرحله­ای رسپی­های امتحان شده، اقدام به اجرای مو به موی خواسته‌های کاربران می­کنند، مانند دمای قهوه دلخواه کاربر.

  • ایمنی

اگر به نظرتان خرید لوازم هوشمند خانگی یک خرید لوکس است باید عرض کنیم وجود ویژگی ایمنی بالای این دستگاه‌ها نسبت به همتایان غیرهوشمندشان، چیزی است که واقعا ارزش هزینه‌کردن بیشتر را دارد. اعلانات وسایل هوشمند در بیشتر مواقع از عواقب بسیار پرهزینه و حتی آسیب­های جانی احتمالی جلوگیری می­کند. مثلا امکان کنترل شعله­های اجاق گاز در فاصله­های دورتر از خانه، امکان خاموش و روشن کردن برخی از لامپ­های منزل در زمانی که در مسافرت هستید برای به اشتباه انداختن سارقین و حتی سیستم­های اعلان حریق در جای جای منزل می­تواند ایمنی بیشتری را نسبت به قبل شما هدیه دهد.

  • راحتی

هدف اصلی فناوری خانه­های هوشمند بر ایجاد راحتی بیشتر برای کاربران تمرکز دارد. همه وسایل هوشمند می­توانند به سادگی به سیستم وایفای متصل شوند. نظارت بر مدت زمان پخت و پز، درجه حرارت و شیوه‌های ساده برای مدیریت مصرف انرژی تقریبا گوشه‌ای از امکاناتی است که راحتی کاربران را در دستور کار قرار داده است.